Skapa din egen hemsida

Få just din hemsida att synas

Det finns miljontals hemsidor därute. Funderar du på att skapa din egen så finns det en hel del saker du bör veta innan du sätter igång. För visst, nästan alla kan skapa en hemsida, men inte alla vet hur man gör för att få den synlig för såväl sökmotorer som för besökare. Därför har vi samlat ett gäng riktigt bra och användbara tips. Häng med!

Skapa din egen hemsida

Syfte och mål

Det första du ska börja med är att definiera för dig själv vad det är du vill att hemsidan ska förmedla: en tjänst, en produkt, dina expertkunskaper, en utbildning… Har du inte syfte och mål klart för dig innan du börjar designa din sida, är det slöseri med både tid och pengar. Ett syfte kan vara att profilera sig själv som föreläsare, och målet blir då att sälja in sig själv för presumtiva bokare. När du har syfte och mål klart för dig (de kan såklart vara flera) går du vidare till att undersöka olika hemsideleverantörer. Ett riktigt bra tips är att ta reda på vilka som erbjuder en gratis-period i form av en demo-version. På så vis betalar du ingenting under tiden du testar dig fram. 

Hemsidans måsten

Du har säkert hört talas om begreppet användarvänlighet ihop med webbdesign. Det innebär inte att du ska göra dina besökare glada, utan du ska kombinera besökarens mål med ditt/företagets mål. Du behöver identifiera vilka dina främsta konkurrenter är, vilka du vill ha som besökare och i så fall – vilka sökord de använder, hur snabbt och smidigt du vill att din sida och din information ska synas etc.    

Följande saker är måsten för din hemsida:

* Mobilanpassning

* Snabbhet/tillgänglighet

* Konsekvens/igenkänning

* Välorganiserat innehåll

* Lättnavigerad/överskådlig

* Förtroendeingivande/relevant innehåll

Redo för design

Nu är det äntligen dags för det de flesta tycker är allra roligast i processen: arbetet med webbdesignen. Kom nu ihåg att enbart snygg design är långt ifrån det som gör en hemsida till en bra hemsida. Designen är viktig, men lika viktigt är innehållet. Om innehållet inte är relevant, eller inte överesstämmer med det du säljer/förmedlar, faller det hela platt. Satsa därför lika mycket på design som på innehåll – content. 

Nu har vi kommit så långt att färger, former, layouter, menyer och foton är valda. Nu ska innehållet på plats. Att skriva relevanta och välformulerade texter är A och O. Inte enbart för att sökmotorer som ex. Google premierar detta, utan för att det inger förtroende för ditt företag, dina produkter och/eller dina tjänster. En slarvigt och alltför allmän skriven företagspresentation kan göra att besökaren tappar intresse och förtroende på bara några sekunder. Besökarna vill känna sig säkra, nyfikna och utvalda. Du skriver till dem, för dem. Likväl som du anlitar en webbdesigner för att få ihop ramarna, bör du anlita en content writer för att få ihop innehållet.   

Domännamnet

Det är bra att tänka ut ett relativt kort, enkelt namn som berättar vad du/ditt företag erbjuder. Det finns en rad gratistjänster som erbjuder s.k. subdomäner: istället för ex. minhemsida.se blir adressen minhemsida.tjänsten.se. Tänk också på att använda en domän som slutar på .se alt. .nu om du skapar en hemsida på svenska. Annars går det bra med .com, .eu, .org osv. Det finns många billiga alternativ. Det kan vara en bra idé att köpa en eller två extra domännamn, som liknar din huvuddomän, för att minska risken att bli ihopblandad med någon annan.

Slutligen, glöm inte… 

… ditt syfte och mål

… att göra en konkurrent- och sökordsanalys

… att använda Google analytics 

… att funktion och design väger lika 

… att mobiloptimera hemsidan

… att anlita hjälp utifrån om du är osäker på att skriva

… samma som ovan, fast då det gäller design

… att jämföra olika leverantörer 

Lycka till!